Siden bliver opdateret løbende! Status 20.01.24
Boing Stearman er et amerikansk biplan, der tidligere blev brugt som militært trænerfly, hvoraf mindst 10.626 blev bygget i USA i løbet af 1930'erne og 1940'erne. Stearman Aircraft blev et datterselskab af Boeing i 1934. (foto Reider Olsen).
Kunstflyvningsflyet er et enkeltsædet helt metal lavvinget monoplan med tilbagetrækkelige hovedhjul og synligt halehjul. Kontrolfladerne er stofbeklædte for at spare vægt. Flyet er ikke udstyret med flaps. (foto Reider Olsen).
Hvis man bare kender lidt til fly, ved man hvad dette fly har betydet for udfaldet af luftkrigen under 2. verdenskrig. Flyet ejes i dag af Biltema, og er udstationeret i Stavanger i Norge.
Jeg glæder mig til synet af dette flotte fly, og lyden af den 12 cylinder Merlin motor, som i slutningen af krigen ydede tæt på 2.000 hk.
USA´s svar på en Spitfire. Flyet er udviklet i USA med en licensbygget Merlinmotor. Flyet kunne med droptanke ekskortere bombeflyene helt ind i Tyskland og tilbage igen under 2. verdenskrig.
Harvard er et 2-sædet træningsfly, der blev sat i produktion i 1938 for levering til US Army Air Force som et moderne træningsfly.
Under 2. verdenskrig, hvor Harvard'en fik sit endelige gennembrud, blev der bygget mere end 14.000 Harvards.
Harvard var i dansk tjeneste fra 1946 indtil 1959 - 1961, hvor flyene blev udfaset.
General Dynamics F-16 Fighting Falcon er en enmotors supersonisk multirolle jagerbomber, oprindeligt udviklet af General Dynamics for United States Air Force.
Kommer lørdag og kan ses i Hangar 2, hvor der er mulighed for at sidde i flyet!
Flyvevåbnets redningshelikopter samt helikopter til taktisk troppetransport (TTT).
Vægt: 10.500 kg
Hastighed: 278 km/t
Tophastighed: 309 km/t
Længde: 23 m
Kommer søndag
200 HK, max speed 270 km, max rækkevidde 1200 km, max last 400 kg. Staal speed 102 km/t, max højde 4250 m. Udstilles af Center Air Pilot Academy.
Vises i udstilling
100 HK, max speed 215 km, max rækkevidde 730 km, max last 290 kg. Staal speed 82 km/t, max højde 3962 m. Udstilles af Center Air Pilot Academy.
Vises i udstilling
RVators er næsten en fast tradition ved Storeflvyedag. Det fantastiske opvisningshold fra Roskilde laver et forrygende show. Glæd Jer det er opvisningsflyvning i verdensklasse!
Kommer begge dage
Storeflyvedag 2023 med deres KZII Trainer, DHC-1 CHIPMUNK og SAAB T-17 SUPPORTER. Glæd jer til at se på disse flotte fly, og tjek deres udførlige hjemmeside på www.warbirds.dk.
Tomvægt på 430kg. MOTW 650kg. O- 235 motor. 125HK ved start, 100 HK continious Cruise speed 130 Kts, 23,4 L Avgas/time. Kan flyve i 7 timer i træk
Shark.Aero Shark er et super strømlignet, enkeltmotor, lavvinge-let fly med plads til to i tandem. Første flyvning den 19. august 2009 og er bygget i Slovakiet af Shark.Aero s.r.o .. Det har valgfrit fast eller indtrækkeligt landingsstel. Pt. verdens hurtigste ultralet fly.
Klik på foto for mere info
Vans RV-8 er et tandem to-sædet, enmotors, lavvingede hjemmebygget fly, der sælges i kitform af Van’s Aircraft. RV-8 er udstyret med konventionelt landingsstel. RV-8A har optrækkeligt landingsstel.
Klik på foto for mere info
Dansk konstrueret og bygget to-sædet svævefly. Flyet har været anvendt som skolefly fra efterkrigstiden til 1960’erne.
Klik på foto for mere info
Fransk produceret fly med enkelt motor. Første flyvning 1964. Er senere produceret i mange varianter.
Klik på foto for mere info
Grumman American AA-5-serien er en familie af amerikansk letmetal, fire-pers. Lette fly, der bruges til touring og træning.
Klik på foto for mere info
En serie en-motors propelfly, som blev produceret i perioden 1937–1946. KZ II var det første fly produceret under Skandinavisk Aero Industri-mærket, idet Kramme & Zeuthen’s første fly, KZ I, blev bygget i 1937, inden selskabet formelt blev etableret.
AutoGyro MT-03 er en tysk autogyro, designet og produceret af AutoGyro GmbH fra Hildesheim.
Klik på foto for mere info!
SportStar og EuroStar er en familie af et to-sæders, let sportsfly, fremstillet af Evektor-Aerotechnik fra Tjekkiet og drevet af en Rotax 912ULS, 100 hestekræfter motor.
Klik på foto for mere info!
Pitts Special er en serie af lette aerobatiske biplaner designet af Curtis Pitts. Det har vundet mange konkurrencer siden sin første flyvning i 1944. Pitts-biplanerne dominerede verdens aerobatiske konkurrence i 1960’erne og 1970’erne, og forbliver selv i dag potente konkurrence fly i de lavere kategorier.
Klik på foto for mere info!
Decathlon har to sæder i tandem og er godkendt til kunstflyvning. Flyet er særdeles velegnet til undervisning i kunstflyvning, herunder spind, pga. gode og forudsigelige spindegenskaber.
Klik på foto for mere info!
Cessna 140 er enmotors, to-sædet, konventionelt let fly. Det første fly blev produceret i 1946, umiddelbart efter afslutningen af 2. verdenskrig. Produktionen sluttede i 1951.
Klik på foto for mere info!
Etsædet konkurrencefly i klubklassen. Var ved sin fremkomst dominerende i denne klasse. Typen kan stadig gøre sig gældende i lokale svævefly konkurrencer.
Klik på foto for mere info!
Motor: 115 HK Rotax 914 F4. Seneste version af Super Dimona med Rotax turbo motor og constant speed propel.
Klik på foto for mere info!