Siden bliver opdateret løbende! (Status 23.05.23)
![]() |
Spitfire
Hvis man bare kender lidt til fly, ved man hvad dette fly har betydet for udfaldet af luftkrigen under 2. verdenskrig.
Flyet ejes i dag af Biltema, og er udstationeret i Stavanger i Norge.
Så gæld jeg til synet af dette flotte fly, og lyden af den 12 cylinder Merlin motor, som i slutningen af krigen ydede tæt på 2000 hk.
|
![]() |
Mustang P51
USA´s svar på en Spitfire. Flyet er udviklet i USA med en licensbygget Merlinmotor. Flyet kunne med droptanke ekskortere bombeflyene helt ind i Tyskland og tilbage igen under 2. verdenskrig.
|
![]() |
SK61 SA Bulldog træner.
De første SK 61 Bulldog-fly blev leveret til det svenske luftvåben i 1971. Flytypen gjorde tjeneste indtil 2001, hvor alle de svenske fly blevet trukket tilbage fra militærtjeneste. Flyet har en 200 HK motor som giver en tophastighed 240 km/t. Med fuld tank har det en rækkevide på 1000 km. |
![]() |
Aero L-29 Delfín
L29 er en militær jettræner udviklet og produceret i Tjekkoslovakiet. Der blev produceret mere end 3.000 eksemplarer af L-29. Flyet er i dag ejet af en flok flyve entusiaster, som holder dette ikoniske fly på vingerne. |
![]() |
Harvard
Harvard er et 2-sædet træningsfly, der blev sat i produktion i 1938 for levering til US Army Air Force som et moderne træningsfly.
Under 2. verdenskrig, hvor Harvard’en fik sit endelige gennembrud, blev der bygget mere end 14.000 Harvards.
Harvard var i dansk tjeneste fra 1946 indtil 1959 – 1961, hvor flyene blev udfaset.
|
![]() |
General Dynamics F-16 Fighting Falcon
General Dynamics F-16 Fighting Falcon er en enmotors supersonisk multirolle jagerbomber, oprindeligt udviklet af General Dynamics for United States Air Force. Kommer lørdag og kan ses i Hangar 2, hvor der er mulighed for at sidde i flyet! |
![]() |
EH101 Merlin Flyvevåbnets redningshelikopter samt helikopter til taktisk troppetransport (TTT). Vægt: 10.500 kg
Hastighed: 278 km/t
Tophastighed: 309 km/t
Længde: 23 m
Kommer søndag |
![]() |
Tecnam P2006T MKII200 HK, max speed 270 km, max rækkevidde 1200 km, max last 400 kg. Staal speed 102 km/t, max højde 4250 m. Udstilles af Center Air Pilot Academy. Vises i udstilling |
![]() |
Tecnam P-Mentor100 HK, max speed 215 km, max rækkevidde 730 km, max last 290 kg. Staal speed 82 km/t, max højde 3962 m. Udstilles af Center Air Pilot Academy. Vises i udstilling |
![]() |
RVators
RVators er næsten en fast tradition ved Storeflvyedag. Det fantastiske opvisningshold fra Roskilde laver et forrygende show. Glæd Jer det er opvisningsflyvning i verdensklasse! Kommer begge dage |
![]() |
DANISH MILITARY HISTORIC FLIGHT besøger Storeflyvedag 2023 med deres KZII Trainer, DHC-1 CHIPMUNK og SAAB T-17 SUPPORTER. Glæd jer til at se på disse flotte fly, og tjek deres udførlige hjemmeside på www.warbirds.dk. |
![]() |
Rutan Long EZ
Tomvægt på 430kg. MOTW 650kg. O- 235 motor. 125HK ved start, 100HK continious Cruise speed 130 Kts, 23,4L Avgas/time. Kan flyve i 7 timer i træk. |
![]() |
de Havilland DH.82 Tiger Moth
Tiger Moth er et biplan fra 1930’erne og gjorde tjeneste ved Royal Air Force (RAF) og andre luftvåben som elementært skolefly. Tiger Moth forblev i tjeneste hos RAF indtil den blev erstattet med de Havilland Chipmunk i 1952. Flyet har gjort tjeneste på Flyvestation Værløse. |
![]() |
Shark
Shark.Aero Shark er et super strømlignet, enkeltmotor, lavvinge-let fly med plads til to i tandem. Første flyvning den 19. august 2009 og er bygget i Slovakiet af Shark.Aero s.r.o .. Det har valgfrit fast eller indtrækkeligt landingsstel. Pt. verdens hurtigste ultralet fly. |
![]() |
Van’s RV-8
Vans RV-8 er et tandem to-sædet, enmotors, lavvingede hjemmebygget fly, der sælges i kitform af Van’s Aircraft. RV-8 er udstyret med konventionelt landingsstel. RV-8A har optrækkeligt landingsstel. |
![]() |
Høgslund / Traugott-Olsen 2G
Dansk konstrueret og bygget to-sædet svævefly. Flyet har været anvendt som skolefly fra efterkrigstiden til 1960’erne. |
![]() |
Robin DR.253
Fransk produceret fly med enkelt motor. Første flyvning 1964. Er senere produceret i mange varianter. |
![]() |
Grumman AA-5 Traveler
Grumman American AA-5-serien er en familie af amerikansk letmetal, fire-pers. Lette fly, der bruges til touring og træning.
|
![]() |
SAI KZ II
En serie en-motors propelfly, som blev produceret i perioden 1937–1946. KZ II var det første fly produceret under Skandinavisk Aero Industri-mærket, idet Kramme & Zeuthen’s første fly, KZ I, blev bygget i 1937, inden selskabet formelt blev etableret.
|
![]() |
AutoGyro Europe Calidus
AutoGyro MT-03 er en tysk autogyro, designet og produceret af AutoGyro GmbH fra Hildesheim. |
![]() |
Evektor SportStar
SportStar og EuroStar er en familie af et to-sæders, let sportsfly, fremstillet af Evektor-Aerotechnik fra Tjekkiet og drevet af en Rotax 912ULS, 100 hestekræfter motor. |
![]() |
Pitts Special er en serie af lette aerobatiske biplaner designet af Curtis Pitts. Det har vundet mange konkurrencer siden sin første flyvning i 1944. Pitts-biplanerne dominerede verdens aerobatiske konkurrence i 1960’erne og 1970’erne, og forbliver selv i dag potente konkurrence fly i de lavere kategorier. |
![]() |
Super Decathlon
Decathlon har to sæder i tandem og er godkendt til kunstflyvning. Flyet er særdeles velegnet til undervisning i kunstflyvning, herunder spind, pga. gode og forudsigelige spindegenskaber. |
![]() |
Cessna 140
Cessna 140 er enmotors, to-sædet, konventionelt let fly. Det første fly blev produceret i 1946, umiddelbart efter afslutningen af 2. verdenskrig. Produktionen sluttede i 1951. |
![]() |
Rolladen Schneider LS4Etsædet konkurrencefly i klubklassen. Var ved sin fremkomst dominerende i denne klasse. Typen kan stadig gøre sig gældende i lokale svævefly konkurrencer. |
![]() |
Diamond Aircraft HK 36Motor: 115 HK Rotax 914 F4. Seneste version af Super Dimona med Rotax turbo motor og constant speed propel. |